Menu
0
Sluiten

Categorieën

Filters

    Wij helpen u graag vinden wat u zoekt!

    Neem gerust contact met een van onze specialisten via 0418-514018!

    Isolatie

    Geluidsoverlast is heel goed terug te dringen in uw motorruimte van de boot wanneer u gebruik maakt van de juiste materialen op de juiste plaats. In onderstaande overzicht ziet u welke materialen u op welke plaats in uw motorruimte boot kunt gebruiken om uw vaartuig zo stil mogelijk te maken.

    De motor is in veel gevallen de belangrijk... Toon meer

    Merken

    Prijs

    -
    22 Producten
    Merford Isomat KE-14-J geluidsisolatieplaat zwart 1000x1000x5mm
    € 80,25
    Gietmassa | 5 kg
    € 111,36
    Gietmassa | 10 kg
    € 187,66
    Merfocell PU40S Rol ca. 20 m x1500 mm (±30m²)
    € 2.514,26
    Gietmassa | 1 kg
    € 39,81

    Isolatie

    Geluidsoverlast is heel goed terug te dringen in uw motorruimte van de boot wanneer u gebruik maakt van de juiste materialen op de juiste plaats. In onderstaande overzicht ziet u welke materialen u op welke plaats in uw motorruimte boot kunt gebruiken om uw vaartuig zo stil mogelijk te maken.

    De motor is in veel gevallen de belangrijkste stoorfactor; geluidsoverlast van de motor is vaak op het hele schip goed hoorbaar. Dit heeft twee oorzaken, die beide moeten worden aangepakt om het motorgeluid terug te dringen:

    Allereerst maakt de motor zelf veel lawaai. Dit is luchtgeluid. Luchtgeluid wordt sterker naarmate u dichter bij de motor komt.

    Daarnaast geeft de motor ook trillingen door aan het casco; deze trillingen worden door het hele schip afgestraald in de vorm van geluid, ook wel contactgeluid genoemd.

     

    Tegengaan van luchtgeluid

    Luchtgeluid vermindert u door isolatie- en absorptiemateriaal toe te passen. De combinatieplaat Merfocom is de snelste en eenvoudigste oplossing voor luchtgeluid. Deze plaat isoleert en absorbeert tegelijkertijd. Wilt u liever zelf lagen aanbrengen, dan kunt u Isomat isolatie gebruiken in combinatie met Merfocell PU of Merfocell GW. Absorptiemateriaal moet altijd aan de kant van de geluidsbron (de motor) aangebracht worden. Merfocom en Merfocell GW hebben een hittereflecterende toplaag. Als de motor in de motorruimte dicht op de wanden staat, zijn deze producten beter geschikt dan Merfocell PU.

    De meeste materialen zijn zelfklevend. Vanwege het gewicht van de isolatieplaten (Merfocom en Isomat) wordt aangeraden deze platen aan het plafond vast te schroeven. Dit heeft geen invloed op de isolerende werking.

    Allereerst is het belangrijk dat de oorzaak van de trillingen wordt aangepakt. Gebruik voor de motor bijvoorbeeld rubberen motorsteunen om de trillingen te dempen. Zorg er bij de generator voor dat hij op een stijve, zware fundatie staat (niet op bijvoorbeeld een tank of console). Het geluid dat daarna nog overblijft, bestrijdt u met ontdreuningspasta i.c.m. staalplaatjes (zie voor meer informatie: trillingen in het casco). Wanneer er dan nog steeds trillingen doorkomen naar de vloer gebruikt u Agglomer om uw vloeren te ontkoppelen van het casco.

    Contactgeluid in het casco kan door verschillende bronnen veroorzaakt worden. Veelal is de motor de schuldige (zie motorgeluid), maar ook de schroef en/of boegschroef kunnen veel contactgeluid veroorzaken. Dit contactgeluid kunt u dempen door het casco rondom de geluidsbron geheel of gedeeltelijk te ontdreunen met ontdreuningspasta in combinatie met zincor plaatjes (het zgn. sandwichontdreunen).

     

    Ontdreuning met ontdreuningspasta

    Door het aanbrengen van ontdreuningspasta verstijft u het casco en wordt het geluid (gedreun) minder. Voor een optimale ontdreuning moeten in elk geval de plaatsen behandeld worden waar de trillingen beginnen. Hoe groter de oppervlakte die ontdreund wordt, hoe beter het resultaat. Bij strenge geluidseisen worden bijvoorbeeld alle machinekamerwanden, de tanks en het vlak van het motorkamerschot tot de achterpiek ontdreund.

    Naast ontdreuning wordt contactgeluid verder voorkomen door de vloeren en wanden in het schip te ontkoppelen. Dit is met name bij nieuwbouw goed te realiseren. Een zwevende vloer of wand is namelijk niet meer aangesloten op het casco, waardoor het geen trillingen doorgeeft.

    In de afbeelding op de vorige pagina ziet u boven de motorruimte een dwarsdoorsnede van een zwevende (dek)vloer. Hier zijn stroken Agglomer trillingsisolatie op de spanten gelijmd (niet geschroefd!). Over de Agglomer wordt vervolgens een houten ondervloer aangebracht. Deze ondervloer is verzwaard met een laag Isomat. Op de Isomat wordt dan tot slot de vloer gelijmd.

    Bij een stalen of aluminium dek gebruikt u Agglomer vloerplaten over het gehele dekoppervlak. Hier overheen legt u de houten afwerkvloer.

    Een “zwevende” vloer mag het casco nergens raken. Gebruik daarom aan de randen Agglomer strips en gebruik nooit schroeven om trillingsisolatiemateriaal te bevestigen.

    Wanneer veel geluid ontsnapt via de luchtkanalen, kunt u ervoor kiezen om de binnenzijde van het kanaal te voorzien van Akotherm. Als dit niet afdoende is, dan is het zinvol om een labyrint te maken. Door een “slinger” in het kanaal te maken en dit kanaal te bekleden met Akotherm wordt het luchtkanaal nog beter gedempt.

    Bij tussenwanden kan sprake zijn van luchtgeluid en contactgeluid (trillingen). Luchtgeluid gaat u tegen door de tussenwand te verzwaren met Isomat. Indien sprake is van een wand met spouw kan de spouw worden voorzien van Akotherm.

    Contactgeluid gaat u tegen door een wand volledig te ontkoppelen van het casco met Agglomer 50 mm. U plakt hierbij de Agglomer direct tegen het casco. Daaroverheen plakt u de wand. Ook hier is het erg belangrijk dat de wand het casco niet raakt. Maak daarom ook hier aan boven- en onderzijde gebruik van de strips.

    Heeft u vragen over isolatie in uw boot of motorruimte? Vraag het ons gerust! Wij helpen u graag bij het vinden van de beste motorruimte boot isolatie. 

    Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? JaNeeMeer over cookies »