Menu
0
Sluiten

Categorieën

Filters
    Woensdag 22 Augustus 2021

    Tips tegen diefstal van jouw boot

    We zijn best bereid extra geld uit te geven tegen woning- en autodiefstal; inbraakveiligheid is immers ook een beetje gemoedsrust. Voor dieven worden auto's steeds minder aantrekkelijk. Die hebben een inbraakalarm, een startonderbreker en meer van dit soort diefstalwerende zaken. Ook woningen zijn tegenwoordig lastiger te 'kraken' dankzij degelijk hang- en sluitwerk en een elektronisch inbraakalarm. Het dieven- gilde verlegt zijn werkterrein daarom meer en meer naar de watersport. De beveiliging van onze jachten en sloepen staat namelijk in schril contrast met auto's en huizen; bakskisten, bergingen en kajuiten zijn vaak niet afgesloten, of heel makkelijk te openen.

    De kostbare inhoud ligt in feite voor het grijpen. En dan hebben we het niet eens over kuiptenten. Complete jachten zijn inmiddels ook een gewild doelwit. Meestal is dat een kwestie van de meerlijnen losgooien wegslepen. De boottrailer? Een disselslot vormt nauwelijks een belemmering en geen haan die er naar kraait als een ander verdwijnt met je boottraiIer, inclusief de kostbare lading. Na buitenboordmotoren staan boottrailers en trailerbare boten op de tweede en derde plaats in de 'risico top tien' van meest gestolen watersportspullen.


    Een paar voorbeelden: je boottrailer mèt disselslot verdwijnt met de noorderzon. Dat is niet verzekerd! Je boottrailer zonder disselslot, maar wel voorzien van een solide wielklem, wordt gestolen. Ook dat is niet verzekerd! Een trailer (en de boot erop) zijn namelijk pas verzekerd tegen diefstal wanneer de trailer is beveiligd met zowel een goedgekeurd disselslot èn een door de verzekeraar aanbevolen wielklem. Die kosten samen nog geen 250 euro. In de (winter)stalling is de beheerder niet altijd blij met een wielklem. Bij calamiteit is de trailer immers niet te verplaatsen. Controleer of je verzekederaar in dat geval akkoord is met alleen het (goedgekeurde) disselslot. Vaak is dit het geval, mits de trailer in een afgsloten loods staat.      


    Verzekeringsmaatschappijen kennen de risico's als geen ander. Geen wonder dat zij hun polisvoorwaarden aanscherpen, of daar hard over nadenken. Heeft je boot bijvoorbeeld een vaste ligplaats in een van de vier grote steden: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag of Utrecht? Dan is het niet meer mogelijk om een zogeheten cascodekking af te sluiten (ook wel all-riskverzekering genoemd) wanneer die vaste ligplaats niet in een afgesloten of bewaakte jachthaven is. Reden: de verhoogde kans op diefstal van losse uitrusting, nummer vier in de risico top tien. Minstens zo belangrijk voor de verzekering is de sterk verhoogde kans op schade door vandalisme in een grote stad; nummer vijf in de genoemde top tien.


    Ondanks voorlichtingscampagnes blijken bootbezitters zich onvoldoende bewust van de toegenomen risico's en hun plichten. Wanneer de verzekeringsmaatschappij vaststelt dat er sprake is van onvoldoende zorg, kan dit vervelende consequenties hebben. Diefstalschade is voor eigen rekening, wanneer je niet voldoet aan minimum eisen. Belangrijkste is dat je als eigenaar voldoende zorg betracht voor je verzekerde spullen. Het begrip 'voldoende zorg' vind je terug in de polisvoorwaarden. Vraag de verzekeringsmaatschappij of de tussenpersoon zonodig om advies. En bevestig de maatregelen die je hebt genomen zwart-op-wit aan je verzekeraar. Bijvoorbeeld als het gaat om de vaste ligplaats van de boot en de eisen waaraan je moet voldoen.

    Voor jachtbezitters is het interessant om te weten dat er disselsloten, wielklemmen en buitenboordmotorsloten zijn met SCM-keur. Houd wel in de gaten dat een aantal typen buitenboordmotorsloten niet verhinderen dat door het verwijderen van vier boutjes bij de ophanging veel motoren alsnog meegenomen kunnen worden. 

    Voor een overzicht van onze bootsloten en beveiliging KLIK HIER. 

    Tips en tricks voor uw boot

    Recente artikelen

    Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? JaNeeMeer over cookies »