TEST: Wat is de beste elektrische buitenboordmotor?
Elektrische buitenboordmotoren bestaan al geruime tijd, maar tot voor kort leken ze niet echt door te breken. Waarom? Ze hadden vaak te weinig kracht, en de loodaccu's waren te zwaar om gemakkelijk mee te nemen, vooral voor eigenaren van kleine rubberboten of zeilvaartuigen. Hierdoor bleven benzine buitenboordmotoren de favoriet van veel watersporters.
Maar er is goed nieuws! Dankzij de opkomst van lichtgewicht lithium-accu's is er een keerpunt gekomen, waardoor elektrische buitenboordmotoren een aantrekkelijk alternatief zijn geworden voor de benzinevarianten.
Met deze spannende ontwikkeling in gedachten hebben we verschillende elektrische buitenboordmotoren op de Nederlandse markt getest. Ons doel was om ervoor te zorgen dat ze qua gewicht niet veel afweken van een conventionele 2.5 pk benzine buitenboordmotor. De resultaten van deze tests zijn veelbelovend.
We hebben onderstaande motoren onder de loep genomen:
Remigo elektromotor
ePropulsion Spirit 1.0 PLUS
ePropulsion Spirit 1.0 EVO
Torqeedo 1103 en 603
Haswing Osapian 55
Haswing Proturar 1
Minn Kota Endura Max 55
Remigo elektromotor
Deze Remigo-buitenboordmotor is ontworpen in als een roer van een boot en is ongelooflijk eenvoudig en intuïtief in gebruik. Er zijn geen externe kabels of andere zaken die vast kunnen blijven haken, hij klikt op een beugel die vooraf op je boot is gemonteerd.Klap de hendel naar beneden, bevestig het magnetische dodemanskoord en je bent klaar om te gaan.
Tijdens tests gaf deze buitenboordmotor evenveel stuwkracht als de Torqeedo hieronder, maar presteerde hij beter qua manoeuvreerbaarheid. De Remigo kan met één druk op de knop worden omgeschakeld van voorwaartse naar achterwaartse stuwkracht.
We houden van de Remigo vanwege zijn strakke eenvoud. Als je een mooie, slimme, gemakkelijk mee te nemen buitenboordmotor wilt die je van je ligplaats naar open water brengt of rustig door slootjes vaart is dit zeker het overwegen waard. We waren vooral gecharmeerd van het roereffect van deze buitenboordmotor, waardoor we beter konden sturen, ook al hadden we de stroom volledig uitgeschakeld om aan te meren aan de steiger.
Specificaties
| ![]() |
ePropulsion Spirit 1.0 PLUS
Het bedrijf ePropulsion is al geruime tijd bezig met de ontwikkeling van zijn assortiment elektrische buitenboordmotoren en lithiumbatterijen. We hebben de Spirit 1.0 Plus en Evo getest, beide 1kW-motoren met geïntegreerde batterijen.
Het is duidelijk dat ePropulsion is beïnvloed door Torqeedo, maar er zijn enkele belangrijke verschillen. Vanaf het begin koos ePropulsion voor een motor met directe aandrijving, die stiller is en problemen voorkomt van de aandrijving.
De accu heeft een grotere capaciteit dan de originele Torqeedo. Daarnaast blijft de accu drijven – handig als u hem overboord laat vallen.
Het plaatsen van de batterij is een klus met twee handen, waarbij de draaggreep aan de achterkant zit en de grendel aan de voorkant, waardoor je over de spiegel moet leunen om deze te installeren. De voedingskabelaansluiting is beschermd door een rubberen dop.
Je hebt een mooi groot display, het toont het verbruikte vermogen, de spanning en de resterende looptijd en is gemakkelijker afleesbaar op een zonnige dag, maar het mist GPS-snelheid of bereik.
De ePropulsion heeft dezelfde triminstellingen als de Torqeedo. Het heeft ook een magnetisch dodemanskoord. Er zijn drie schachtlengtes beschikbaar, geschikt voor spiegelhoogtes tot 61 cm. De as is gestroomlijnd en draait 360 graden voor maximale wendbaarheid voor- en achteruit.
Specificaties
| ![]() |
ePropolsion Spirit 1.0 EVO
De ePropulsion 1.0 EVO heeft dezelfde afmetingen en prestaties als de Spirit PLUS, maar heeft enkele opties zoals een afneembare helmstok, optie voor afstandsbediening en besturing, maar de echte innovatie is dat hij oplaadt terwijl je vaart, met een vermogen van 40 W bij 4 knopen. en 300W bij 10 knopen.
De ePropulsion Spirit 1.0 EVO heeft een hogere prijs dan zijn kleine zusje zonder oplaadfunctie tijdens het varen. Voor de meeste mensen is het prijsverschil waarschijnlijk iets te groot.
Specificaties
| ![]() |
Torqeedo 1103 en Torqeedo 603
Torqeedo was in 2005 het eerste bedrijf dat op commerciële wijze een buitenboordmotor met een geïntegreerde lithiumbatterij produceerde. De eerste motoren maakten gebruik van een hoogtoerige overbrengingr, die een soort gejank produceerde. Na de lancering van zijn nieuwe, grotere batterij schakelde Torqeedo over op directe aandrijving, ongeveer op hetzelfde moment dat ePropulsion op het toneel verscheen.
De 1103 is 1,1 kW en heeft een verwijderbare accu en stuurkolom/gashendel. De accu kan met één hand worden neergezet, waarbij de sleuven duidelijk zichtbaar zijn van bovenaf, wat handig is in een schommelende rubberboot. Vervolgens scharniert het terug en wordt het op zijn plaats vergrendeld met een aparte plastic pin. De helmstok bevindt zich in soortgelijke sleuven.
De twee worden vervolgens met de motor verbonden via een stroomkabel en een datakabel, maar de laatste heeft een 8 mm-stekker, met vijf kleine pinnen die zorgvuldig moeten worden uitgelijnd en vervolgens worden vastgezet met een plastic kraag met schroefdraad. Geen van de stopcontacten heeft doppen om te voorkomen dat er vuil of water in terechtkomt als de kabels niet zijn aangesloten.
Het display op de helmstok toont vier regels met gegevens tegelijk, waardoor ze klein zijn om te lezen (voor een groot display kan een telefoonapp worden gebruikt). Ze omvatten voltage, batterijcapaciteit, actieradius bij een bepaalde snelheid, snelheid in kts, mph of km/h, en energieverbruik in watt. Een magnetisch noodkoord onderbreekt de stroomcircuits als u overboord valt.
De motor heeft vier trimposities, maar de splitring die de borgpen vasthoudt is erg stijf en onhandig, vooral als je hem hangend over de spiegel moet afstellen. Dankzij een aan de zijkant gemonteerde hendel kan de motor horizontaal worden gekanteld. Bij normaal gebruik voorkomt een vergrendeling dat de motor achteruit omhoog schiet, maar deze kan worden losgemaakt met een andere aan de zijkant gemonteerde hendel als u zich in ondiep water bevindt.
Er zijn versies met lange en korte schacht beschikbaar, waarbij de hoogte van de spiegel tot de bovenkant van de steun op de lange schacht 62 cm bedraagt. Klemmen, schroeven en fittingen zijn van roestvrij staal, waardoor deze geschikt zijn voor gebruik in zout water, maar een anode is een extra. Het heeft voorwaartse en achterwaartse rotatie, maar geen 360 graden rotatie.
Torqeedo 603 specificaties
Torqeedo 1103 specificaties
| ![]() |
Haswing Osapian 55
Deze elektromotor van Haswing heeft een stuwkracht van 55 LBS, met vijf versnellingen vooruit en drie achteruit met een draaigreep. Het is een goed ontworpen motor, met alle fittingen en schroeven van roestvrij staal, een anode achter de prop en een reserve in de doos.
Vijf LED's geven de batterijstatus weer. De Haswing Osapian uit de test biedt mogelijkheid voor spiegelhoogtes tot 62 cm en 10 kantelposities.
Zoals bij alle klik gashendels heb je bij instelling 5 het dubbele vermogen vergeleken met instelling 4, en een zeer slechte bereik bij gemiddelde snelheden vergeleken met motoren met elektronische gashendels.
Het is echter een uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding voor watersporters die op zoek zijn naar manieren om hun rubberboot of roeiboot aan te drijven voor korte tochten. De motor is exclusief accu. Deze moet daar los bijgekocht worden en worden verbonden met het bijgeleverde snoer doormiddel van een min en plus.
Specificaties
| ![]() |
Haswing Protruar 1
Een andere Haswing elektrische buitenboordmotor die een aparte 12V-accu nodig heeft, deze heeft een elektronische gasklep met variabele snelheid en vergelijkbare kenmerken als de Protruar 5, behalve dat er geen dodemans-koord aanwezig is. Haswing beweert gelijkwaardig te zijn aan een benzinemotor van 1 pk, maar leverde in de praktijk 600 W.
De schuifschacht maakt spiegelhoogtes tot 40 cm mogelijk. De Haswing Protruar uit de test heeft 10 kantelposities en een 360 graden rotatie.
Nog een goed ontworpen eigenschap van deze Haswing is dat er overal roestvrij staal is gebruikt, plus standaard een anode, en een reserveanode en breekpen. De stuurkolom/gashendel scharniert op en neer voor eenvoudige bediening en opslag.
Specificaties
| ![]() |
Minn Kota Endura Max 55
Minn Kota is een van de oudste makers van elektromotoren en wel bij iedereen bekend. De Max 55 heeft een stuwkracht van 55 LBS, met een elektronisch gashendel met variabele snelheid.
Klemschroeven en fittingen zijn niet van RVS, waardoor ze het meest geschikt zijn voor zoet water, maar je kunt ze ook in zee gebruiken als je ze daarna afspoelt
Minn Kota heeft, zoals alle trollingmotoren, een propeller met een fijne spoed, die een goede statische stuwkracht geeft, maar de efficiëntie, en dus het bereik, neemt af bij hogere snelheden, hoewel de elektronische Maximiser-gasklep dit helpt compenseren.
Specificaties
| ![]() |
Conclusie test elektrische buitenboordmotoren
Zoals we in de test hebben gezien zijn er 2 verschillende elektrische buitenboordmotoren getest, elektromotoren met accu en elektromotoren met een losse accu. Beide motoren is wat voor te zeggen zo is een elektromotor zoals die van Minn Kota of Haswing geschikt voor een losse accu wat de prijs vele malen aantrekkelijker maakt. Maar zo'n losse accu is zwaar en heeft lang niet de capaciteit als die van een Lithium ingebouwde accu zoals bij een Torqeedo of ePropulsion. Deze laatste twee merken zijn duurder in aanschaf maar kunnen harder en langer varen.
Voor ons is de grote winnaar de ePropulsion. Deze motor heeft een betere overbrenging en een grotere capaciteit wat accu betreft dan de Torqeedo. De ePropulsion is goed afgewerkt, heeft een interne accu die blijft drijven bij het te water raken en is ook nog eens gunstig in prijs van de Torqeedo
Mocht je een ander bedrag willen uitgeven aan een elektromotor dan is de Minn Kota wat ons betreft de winnaar. Deze motor is qua afwerking en verbruik veruit de beste van alle elektromotoren met een externe accu. Het grote nadeel is die losse zware accu. Minn Kota is iets duurder dan de andere elektromotoren maar je krijgt wel meer waar voor je geld.
Mocht je vragen hebben naar aanleiding van deze test? Vraag het een van onze specialisten!