Stuurinrichting voor je boot
-STAP 1- Nadat je het roerblad onder de boot precies in de middelste positie hebt gefixeerd, zet je de aluminium roerarm op de roerkoning. Als deze ook precies in het midden staat, teken je die positie af. Neem de stuurcilinder en zet deze ook exact in de middelste stand. Nu kun je de plaats markeren voor de gaten van de bevestiging van de cilinder. Zet deze vast.
-STAP 2- Aan de achterkant van de roerarm zitten 2 inbusbouten. Plaats de arm op de roerkoning in de juiste stand en draai de inbusbouten aan. Draai ze weer los en haal de roerarm er af. De inbusbouten hebben een markering achtergelaten op de roerkoning. Boor met een staalboor op die plek een gaatje van ca. 0,5 cm diep. Hierin draai je de inbusbouten zodat de roerarm niet kan verschuiven.
-STAP 3- Monteer vervolgens de roerarm aan de roerkoning en stuurcilinder die in de middelste stand staat. Nu kun je de maximale uitslag van de cilinder meten. Op die plek zet je de 2 aanslagen. Deze zijn gemaakt van oude motorsteunen waarin we een gat geboord hebben en daar hebben we draad ingetapt voor de fijnafstelling van de aanslag.
-STAP 4- Stel de aanslag zo af dat de roerarm tegen de aanslag rust, net voordat de cilinder in de uiterste stand staat. Zo wordt alleen de aanslag belast.
-STAP 5- Monteer de bijgeleverde draadeinden in de stuurpomp met een inbussleutel. Draai ze vast.
-STAP 6- Monteer de pomp op het schot van het dashboard met de vuldop boven.
-STAP 7- Schroef de moeren met de ring op de draadeinden en draai ze heel goed vast. Op het stuurwiel kunnen grote krachten komen, bijvoorbeeld wanneer bij wat zeegang de stuurman zich aan zijn stuurwiel vasthoudt.
-STAP 8- Maak de speciale kunststof slang op lengte met een mes. Gebruik geen ijzerzaag omdat zaagsel de leiding kan vervuilen. Schuif op de slang eerst de moer, dan de knelring en plaats het koperen busje aan het einde erin. Schuif het geheel in de tule in de stuurpomp. Doe dit zorgvuldig. dat voorkomt later lekkage. Sluit de slangen ook aan op de stuurcilinder.
-STAP 9- Draai de moeren vast met een passende steeksleutel. Plaats het stuurwiel.
-STAP 10- Het systeem moet gevuld worden met de speciale hydraulische olie. Draai het zwarte dopje van de stuurpomp af en vul de pomp via een trechter. Draai het stuurwiel links- en rechtsom onder gestaag vullen om de olie het systeem in te pompen. Ontlucht het systeem door de ontluchtingsnippels ook links en rechts op de stuurcilinder los te draaien. Vul en ontlucht tot het systeem gevuld is en er geen lucht meer ontsnapt.