Nieuwe schroefas en schroefaskoker
Nu je de keus hebt gemaakt om jouw systeem aan te leggen of te vervangen met een watergesmeerde schroefas laten we je zien wat je allemaal nodig hebt.
- 1. Bronzen schroefaskoker met buitenglan
- 2. Roestvast stalen schroefas
- 3. Binnenglan
- 4. Watergesmeerde schroefasafdichting
- 5. Flexibele koppeling en een verloopflens voor de bestaande motor
Als eerste meet je de lengte die de schroefaskoker moet krijgen. Deze zaag je vervolgens op maat. Belangrijk is om de bramen zorgvuldig er af te halen voor een mooi glad resultaat. Het gat in de romp waar de koker doorheen gaat maak je precies op maat.
Bij een polyester boot kun je een extra schot in de bilge lamineren of bij een stalen schip kun je een bevestigingsschot lassen. Dit schot wordt gebruikt om het binnenglan aan te bevestigen. Om een vlakke passing te krijgen vet je de buitenglan in en monteer je de buitenglan. Bij een Polyester boot kun je de buitenglan met epoxy monteren. Het vet zorgt er voor dat de glan niet aan de epoxy hecht. Hij moet later immers opnieuw worden gemonteerd met polymeerkit om lekkages door trillingen te voorkomen.
Als de motor is verwijderd of nog moet worden geplaatst dan gaat de motor nu naar zijn plek in de boot. Zet de motor los op de steunen zodat je hem later met vulplaatjes precies kunt uilijnen. Omdat je de schroefaskoker al vast in het schip hebt geplaatst kun je nu de watergesmeerde afdichting gaan monteren.
De rubber bus - die de verbinding tussen de schroefaskoker en schroefasafdichting - smeer je in met siliconenvet. Ook de lamellen van de watergesmeerde afdichting smeer je dik in met siliconenvet. Vervolgens stop je de montagetule in de kering. Deze tule voorkomt beschadigingen aan de schroefas. Want een beschadiging kan voor lekkage zorgen.
Nu smeer je de schroefas in met siliconenvet en schuif je de schroefasafdichting met tule voorzichtig over de schroefas. Als de afdichting op zijn plaats zit haal je de tule er uit. Later wordt dan de schroefasafdichting gesmeerd met koelwater uit de uitlaat. De rubber bus schuif je dan zo ver mogelijk op de schroefaskoker en de afdichting en draai je de slangklemmen zo strak mogelijk aan. Op de slangtule die naar boven steekt sluit je later de slang aan voor de smering.
Nu vul je eerst de afdichting met siliconenvet. Tussen schroefas enkeerkoppeling wordt een flexibele koppeling gemonteerd om de laatste onnauwkeurigheden op te vangen. Afhankelijk van de motor kan er een verloopflens nodig zijn, borg deze goed met Locktite.
Het deel van de schroefas dat in de flexibele koppeling komt wordt ook in de Locktite gezet om een goede borging te krijgen en doorslipping van de as te voorkomen. De schroefas moet zo ver mogelijk in de klembus worden geschoven voor de meeste grip. Nadat de inbusbouten van de klembus ook van Locktite zijn voorzien, moeten ze kruislings met een momentsleutel nagetrokken worden.